Bæredygtigt **tankegods**
Verden har mere end nogensinde brug for, at vi alle sammen tænker os om. Og tænker langt. Både som nationer, virksomheder og individer.
Nogle valg og handlinger sætter større aftryk end andre og gør det muligt at gøre en mærkbar forskel. I dag, i morgen og i fremtiden. Derfor udfolder vi ansvarligheden i det, vi kalder “De ni omtanker”.
Nr. 1 - CO₂-aftryk
Vi vil reducere CO2-aftrykket pr. kørt kilometer med 50% i 2030
En dag er alle vores lastbiler CO2-neutrale. En dag …
Omkring seks procent af Europas CO2-udledning kommer fra tung transport. Kilde
Som transportvirksomhed har vi derfor et stort ansvar for at nedbringe vores emission.
Vores mål er at reducere vores CO2-aftryk med 50% pr. kørt kilometer i 2030 (i forhold til 2020). Det er dog kun første skridt, da hele vores produktion skal være CO2-neutral i 2050.
De vigtigste løsninger er ny teknologi og alternative drivmidler, og derfor har vi fuldt fokus på at være i front på de grønne teknologier. Dania Connect har de første el-lastbiler i drift, og i 2030 er målet, at halvdelen af vores lastbilflåde bliver drevet af CO2-neutral teknologi.
Derudover benytter vi togtransport, hvor det er muligt. På et tog kan man transportere mere gods med mindre brændstof, og vi foretrækker naturligvis også tog, der kører på el.
CO2-reduktion kan også hentes i ændret adfærd. Vi uddanner løbende vores chauffører i at køre på den mest miljømæssigt forsvarlige måde, og resultaterne registrerer og måler vi på via vores flådestyring.
Den grønne omstilling er noget, vi samarbejder om. Vi er i tæt dialog med lastbilproducenterne og leverandører af grønne løsninger om nye muligheder og teknologi, fx står vi sammen med Norlys bag ladeanlæg til lastbiler, som er åbent for alle. Vi står også til rådighed for test og afprøvning af ny teknologi, fx har vi eksperimenteret med solceller på lastbiler.
Nr. 2 - Tomme Kørsler
Vi vil reducere kørslen med tomme skibscontainere med minimum 30.000 containere hvert år
En kilometer uden gods er en kilometer uden mening.
Når en container er blevet aflæsset hos en kunde, returneres den oftest tom til havneterminalen. Dermed udledes store mængder CO2 på at transportere tom luft.
Løsningen på problemet hedder genlæsning. Altså at den tomme container udnyttes til at transportere gods den modsatte vej. Det kræver imidlertid en særdeles effektiv logistik.
For at optimere vores andel af genlæsninger og spare flest mulige tomme kilometer, har vi udviklet konceptet Spotrate. Spotrate giver vores kunder mulighed for at booke en ”last minute container” og få udført deres eksportkørsel til spotpris. Med Spotrate opnår vi, med andre ord, en win-win, hvor kunderne sparer penge, og vi (og ikke mindst miljøet) sparer tomme kilometer.
Nr. 3 - Grønne korridorer
Vi udvikler ruter og løsninger uden fossilt brændstof
Vi vil gøre landkortet grønnere. Rute for rute.
Det er allerede nu muligt at gøre udvalgte transporter fri for fossilt brændstof, og dermed udlede mindre CO2. Fx ved at bruge el-lastbiler eller kombinere transport med el-tog med lastbiler, der kører på certificeret grøn strøm, biogas eller HVO-diesel.
Dania Connect ønsker at flytte så meget transport som muligt fra fossile brændstoffer til emissionsfrie drivmidler.
Det arbejder vi med på flere områder. Vores flåde udvides løbende med el-lastbiler, og vi har etableret lade-infrastruktur, som vi fortsat udbygger i både Danmark og Sverige. På den måde skaber vi i første omgang en række grønne korridorer på landkortet, hvor transporten sker uden fossile brændstoffer. På længere sigt skal hele landkortet være dækket af emissionsfrie kørsler.
I samarbejde med vores kunder laver vi transportløsninger, der er helt fri for fossile brændstoffer, hvor det kan lade sig gøre, og vi tilbyder aftaler baseret på transporter udført af el-lastbiler.
Nr. 4 - Sikkerhed
Vi arbejder på at eliminere ulykker. For medarbejdere, vognmænd og omgivelser
Sikkerhed først. Og sidst. Og derimellem.
Vores lastbiler kan veje op til 54 tons med trailer og container. Når det handler om trafiksikkerhed, og sikkerhed i forbindelse med af- og pålæsning, er vi derfor kompromisløse.
For at eliminere ulykker helt uddanner vi løbende vores chauffører. Samtidig opbygger vi, gennem konstant fokus på området, et fælles mindset, hvor enhver handling og ethvert valg tager afsæt i mantraet om ”sikkerhed først, sidst og derimellem”.
Som et vigtigt element i vores arbejde med sikkerhed har vi gjort det nemt og effektivt for chauffører at rapportere eventuelle uheld i trafikken via en app. På den måde sikrer vi, at alle uheld rapporteres systematisk, og at vores Lost Time Injury Frequency (LTIF) hele tiden er opdateret - og nedadgående. Mod nul.
Nr. 5 - Arbejdsvilkår og trivsel
Vi sikrer ordentlige arbejdsforhold og trivsel blandt medarbejderne
Nogle resultater måler vi i smil.
Som virksomhed har vi et ansvar for de mennesker, der bruger næsten halvdelen af deres vågne timer i virksomhedens tjeneste. Derfor sikrer vi ordentlige arbejdsforhold og høj trivsel blandt vores medarbejdere. Både dem bag rattet og dem bag skrivebordet.
Et af værktøjerne i arbejdet med arbejdsglæde er hyppige 1:1-samtaler med nærmeste leder. Samtidig har vi mere formelle årlige udviklingssamtaler og en trivselsmåling blandt medarbejdere hvert kvartal.
Vores medarbejdere har adgang til blandt andet fitnesstræning og fysioterapeut. Gennem trivselsundersøgelsen får vi input til, hvilke aktiviteter medarbejderne ønsker for at holde sig sunde og raske, og udvikler nye tilbud ud fra det.
Hos Dania Connect lægger vi desuden stor vægt på, at samtlige chauffører er ansat under gældende overenskomst.
Nr. 6 - Ordentlighed
Vi forpligter os til nøjagtighed og pålidelighed i alt, hvad vi gør
Vi kan se os selv i øjnene.
Dania Connect handler i overensstemmelse med de højeste standarder for etik, integritet og adfærd, når vi samarbejder med kunder, medarbejdere og andre partnere.
Et par konkrete eksempler: Alle vores transporter opfylder lovkrav til vægtdimensioner. Vores chauffører og vognmænd har arbejdstilladelse og bopæl i det land, de er ansat i, og dermed mulighed for at komme hjem til deres familier om aftenen og i weekender. Dania Connect har ingen sager om brud på cabotagelovgivningen eller brud på reglerne om aflønning af chauffører efter den lovpligtige overenskomst. Og sådan bliver det ved med at være.
Vi ønsker at sætte en ny standard for ansvarlighed i transportbranchen – for det trænger vores branche ærligt talt til. En af vores hjertesager er bekæmpelse af social dumping ved at sikre ordentlig løn og gode arbejdsforhold både for egne chauffører og hos de vognmænd, vi samarbejder med. Det er prisen værd, at vores kunder kan være sikre på, at deres varer bringes ud under ordnede forhold. Hele vejen.
Nr. 7 - Teknologi
Vi vil være på forkant med digitaliseringen
IT gør os grønnere og klogere.
Transportbranchen kan hente noget af sin CO2-reduktion ved at sørge for den mest optimale kørsel med kortest mulige ruter og færrest mulige tomme kørsler.
Det kan teknologien hjælpe os med, og derfor er it-systemerne hos Dania Connect altid de førende.
Ny teknologi – og herunder kunstig intelligens – kan hjælpe vores dygtige medarbejdere med fx at fastlægge de mest optimale ruter og øge antallet af genanvendelser af importcontainere til eksport. Det giver bedre udnyttelse af ressourcerne og en bedre oplevelse for vores kunder.
De rette digitale løsninger letter også livet i lastbilen for unødigt papirarbejde og snørklede arbejdsgange.
Nr. 8 - Service
Vi vil overgå forventningerne
Positive overraskelser spreder energi.
Ikke to virksomheder er ens, og vores kunder har forskellige behov og ønsker. Det er vigtigt for os, at alle kunder oplever en ekstraordinær god service, hver gang de møder Dania Connect.
For at imødekomme alle tilbyder vi individuelle transportløsninger, der er sammensat og tilpasset til den enkelte kunde.
Vi har kundeservice og disponenter tilgængelige det meste af døgnet til at håndtere transporter, give opdateringer og løse udfordringer hurtigst muligt. Det betyder, at vi er fleksible og som oftest kan overgå forventningerne.
Nr. 9 - Relationer
Vi dyrker tætte og langvarige relationer
Godt samarbejde bygger på gensidig respekt.
De bedste idéer, forandringer og udvikling sker som oftest, når flere parter deler viden og arbejder tæt sammen.
Derfor er vi optagede af at dyrke tæt samarbejde og langvarige relationer, både til vores kunder, til vores samarbejdspartnere og til vores medarbejdere. Vi er stolte af, at den gennemsnitlige medarbejderanciennitet er på 7,5 år.
Vi mødes med kunderne på faste statusmøder, hvor vi taler om samarbejdet, løsningerne og nye muligheder og behov. Stærke relationer styrker samarbejdet og den gode dialog, både når alt kører efter planen, men også når der opstår udfordringer, som vi skal løse i fællesskab.